RECENZE l Vstát znovu se slepicema - Joshua Ferris

ORG. NÁZEV: To Rise Again at a Decent Hour
ŽÁNR: Román, Světová literatura
SÉRIE: ---
NAKLADATELSTVÍ: Mladá fronta
ROK VYDÁNÍ: 2015
POČET STRAN: 304

Paul O'Rourke má slušnou zubařskou praxi a k ní ještě slušnější krizi středního věku. Anebo, řečeno jednodušeji, neví, co sám se sebou: nesnáší stroje a přístroje, ale miluje svůj iPhone; zuřivě fandí Red Sox, ale každé jejich vítězství mu způsobí depresi; rád by byl ateistou, ale pořád se té víry nějak ne a ne pustit.
A když si někdo přisvojí jeho totožnost a začne si jeho jménem zakládat pohoršující webové stránky a účty na Facebooku a Twiteru, najednou mu přestane být jasné, kdo vlastně je. A pátrání po podvodníkovi ho postaví před otřesnou otázku, jestli to vlastně ten padouch nevzal za lepší konec, než on sám, jestli "ten druhý", vlastně není lepší Paul O'Rourke než on.
Doktor Paul C. O'Rourke, newyorský zubař a vášnivý fanoušek basebalového týmu Red Sox. Jako zubní lékař se Paul denně setkává s mnoha lidmi, přesto se však cítí sám. V průběhu let vyhledával společnost v rodinách svých přítelkyň, které byly vždy velmi nábožensky založené. Přestože je Paul ateista, náboženství ho svým způsobem vždy přitahovala, rád by se stal součástí větší skupiny lidí. I když to zprvu tak nevypadá, jednoho dne se Paulovi otočí život vzhůru nohama. Neznámá osoba bez svolení vytvořila webové stránky jeho zubařské praxe, nejdříve to pokládá jen za nejapný žert jednoho z nespokojených pacientů, ale stránkami to nekončí, postupem času Paul objevuje facebookový a twitterový profil založený jeho jménem, na který někdo postuje nesmyslné náboženské texty.

Kniha Vstát znovu se slepicema je můj první recenzí výtisk a to od nakladatelství Mladá fronta. Jak bych tuto knihu zařadil, vlastně ani nevím, tato kniha je v první řadě velice zvláštní, myslím, ba jsem dokonce přesvědčen, že knihu podobné stylu jsem doposud ještě nečetl a za to jsem rád, protože mi velmi rozšířila obzory. Já preferuji především thrillery a detektivky, které čtu po většinu času, takže bylo skvělé pro jednou vystrčit hlavu ze škatulky plné vrahů a vyšetřovatelů a zkusit také něco nového a odlišného, což tato kniha splnila na výbornou.

Musím se však přiznal, že jsem od knihy čekal trochu něco jiného, což ale neznamená, že jsem si čtení neužil, sice se četla pomaleji než běžné knihy, ale napsaná byla dobře. Podle obálky a trochu i podle anotace jsem si sliboval, že to bude vtipný příběh strastiplného života zubaře, který bude stavěn do různých absurdních a zábavných situací. Podle mého názoru též kniha obsahuje mnoho filosofický témat, ve velké míře se zde řeší vztahy mezi lidmi, vliv moderní doby a především náboženství. S náboženství jsem měl trochu problém, trochu jsem se v tom ztrácel, protože se zde probíralo kromě křesťanství a judaismu také náboženství tak zvaných ulmů, jejichž víra je založena na pochybnostech v existenci boha.

Knihu bych určitě doporučil lidem, kteří se nebojí u čtení trochu přemýšlet. Slibuju vám, že když knize dáte šanci a přečtete více jak dvě kapitoly, bude se vám líbit a pokud nejste úplní suchaři, budete se u ní i bavit. Nenechte se odradit komentáři na databázi knih, protože většina těch, co napsali negativní komentáře, knihu ani nedočetli. Jedinou stinnou stránkou knihy vidím neucelené myšlení hlavního hrdiny, neustále skákal od jednoho tématu k druhému. Ale když pominu několik již zmíněných drobných chyb, tak se mi kniha jako celek líbila.

Mnohokrát děkuji nakladatelství Mladá fronta za poskytnutí knihy k recenzi.
Knihu je možné zakoupit na webových stánkách Kniha.cz.