RECENZE l Nemilovaní - John Saul

ORG. NÁZEV: The Unloved
ŽÁNR: Román, Horor
SÉRIE: ---
NAKLADATELSTVÍ: Domino
ROK VYDÁNÍ: 2012
POČET STRAN: 328

Kevin ze svého rodného města před lety utekl i proto, že se jmenovalo stejně jako on: Devereaux. Jeho předci je založili k velké slávě, ale město nakonec zpustlo stejně jako jeho rod. Spornou slávu připomíná už jen zchátralé rodové sídlo, které obývá poslední strážkyně tradic Helena Devereauxová: Kevinova zlá, sobecká a egoistická matka. Nyní však tato tvrdá žena umírá a ještě než opustí tento svět, chce vidět syna. A Kevin jede s celou svou rodinou zpátky na jih, skoro proti své vůli, jako by ho tam cosi táhlo. Proč se znovu a znovu sám sebe ptá, zda se odtamtud vrátí? Ihned po příjezdu shledá, že dům je stejně tajemný a zlověstný jako jeho obyvatelka. A nic se na té ponuré atmosféře nezmění ani po Helenině smrti. Jako by dům nasál všechny hrůzy a bolesti, které se v něm odehrály, a teď je předkládá pozůstalým. Starobylé zdi nastolují bolestné vzpomínky na nevyřešené vztahy, v nichž zoufale chybí láska. A Kevin má neodbytný pocit, jako by jeho matka stále žila...
Když se Kevin Devereaux probudí ze snu, ve kterém sekerou rozčísl lebku své sobecké, zlé matky, je zmatený, protože přesně takové sny míval v dětství, nyní byla ale jedna věc jinak, tentokrát neohrožovala matka jeho, ale naopak to byl on, kdo udeřil smrtící ránu. Ví, že sen něco znamená, a proto se s celou rodinou vydává na sídlo Sea Oaks za svou umírající matkou Helenou Devereuxovou. Hned po příjezdu zjišťuje, že dům je ve stejně špatném stavu, jako když ho před několika desítkami let opouštěl. Po Helenině smrti nastává temné období, jako by snad matka ani neumřela, začínají mizet lidé, jsou nalezena bezvládná mrtvá těla a Kevin pomalu zjišťuje, že s rodinou ze Sea Oaks v brzké době jen tak neodjede.

Tato kniha mě velmi zaujala již na první pohled a moc jsem se těšil, až se do ní budu moci začíst a užít si její děsivou atmosféru. Když jsem si četl rozporuplné názor na databázi knih, zjistil jsem, že tato kniha nebude pro každého. Mnozí lidé jí ale vynášejí do nebes, píší, jak knihu přečetli jedním dechem, hodnotí ji jako strhující, napínavý příběh, proto jsem se do ní s radostí vrhl. Nechápu, jak tuto knihu může někdo takto chválit, označit jí jako strhující, cože, napínavou, to jako fakt. Pro jistotu jsem se ještě jednou koukl na databázi, jestli jsem náhodou nečetl komentáře na jinou knihu, bohužel jsem se nespletl. Při čtení jsem se nudil a nemohl jsem se dočkat konce.

Kniha se mi skutečně nelíbila, nebylo to stylem, jakým je kniha napsaná, četla se dobře, stránky rychle ubývaly, hlavní myšlenka také nebyla špatná, ale v celku to bylo překombinované a nedomyšlené. Postavy byli na začátku knihy fajn, ale s postupem děje byly stále více nesympatické, zůstával mi rozum stát nad jejich chováním, především když se ocitly ve vypjatých situacích, nereálné, hloupé, měl jsem občas chuť skočit do děje a postavy lehce profackovat, aby se konečně probraly. Jediné, co se mi na knize líbí, je obálka, která se nakladatelství nadmíru povedla, skvělé se k příběhu hodí.

Je mi líto, že musím knihu Nemilovaní takto hatit a kritizovat, protože jsem se na ní s velkým očekáváním těšil. Bohužel se netrefila do mého vkusu, ale věřím, že některým čtenářům sedne a potěší je. Čekal jsem děsivý horor, při jehož čtení mi bude mrazit v zádech, i když jsem spíše strašpytel, čas od času se rád bojím, ale smrt pádem ze schodu mě opravdu nevyděsí. Pokud od knihy očekáváte strhující příběh plný napětí, nemohu vám knihu Nemilovaní doporučit.