RECENZE l Skleněný trůn - Sarah J. Maasová

ŽÁNR: Fantasy, Sci-fi
SÉRIE: Skleněný trůn (1. díl)
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo
ROK VYDÁNÍ: 2015
VAZBA: paperback
POČET STRAN: 392

Srdce z ledu. Vůle z oceli. Seznamte se s nájemným vrahem. V temných a špinavých solných dolech Endovieru si doživotní trest odpykává osmnáctiletá dívka. Celaena byla od dětství trénovaná k jednomu jedinému úkolu - stát se tím nejlepším zabijákem na světě, rychlým, tichým, neodhalitelným a všehoschopným. Ale udělala chybu. Nechala se chytit. Korunní princ jí nabídne poslední šanci: Svobodu výměnou za velkou oběť. Musí ho reprezentovat v turnaji, kde se proti sobě postaví 24 šampionů, těch nejlepších vrahů a zlodějů z celé země. Bude to boj na život a na smrt. Pokud zvítězí, bude volná. Ovšem její soupeři umírají nejen při soubojích, ale i za tajemných okolností - Celaene teď o svůj život bojuje nejen s nimi, ale i s něčím tajemným a děsivým, co se skrývá v pozadí.
Celaena je nejznámějším a nejobávanějším Adarlanským nájemným vrahem, byla však dopadená a mocným králem odvlečená do temných Endovierský solných dolů. Je zázrak, že je stále ještě na živu, když pro ni přijíždí princ Dorian v doprovodu velitel stráží Choela, aby jí učinil nabídku, která jí změní život, má se utkat v turnaji s dalšími 24 bojovníky, zloději a vrahy, když vyhraje, stane se královským bojovníkem a po čtyřech letech bude volná, když neuspěje, vrátí se do Endovieru, kde ji do roka čeká jistá smrt. Celaena dlouho neváhá a nabídku přijímá, cesta za svobodou však nebude vůbec jednoduchá. Když začnou bojovníci mizet a umírat velmi drastickou smrtí, Celaena zjistí, že turnaj nebude jediné nebezpeční, která na ni za zdmi skleněného hradu číhá.

Kniha Skleněný trůn od nyní již velmi známé autorky Sarah J. Maas si snad ani nešlo nevšimnou, tato kniha byla všude, zdobila výlohy každého většího knihkupectví a volala na každého procházejícího "Kup si mě!". Tomuto volání jsem neodolal ani já, vím, jsem slaboch, ale koupě rozhodně nelituji, kniha byla skvělá. I když jsem knihu četl skoro dva týdny, je napsána velmi čtivými stylem, jen jsem v poslední době neměl příliš čas na čtení, ale když už jsem se do knihy ponořil, stránky doslova mizely pod rukama. Co se mi na této knihy velmi líbilo, byli postavy, autorka přesně určila, které postavy máte milovat a které naopak nenávidět. Co mi jen trochu vrtalo hlavou, bylo občasné Celaenino chování, na to, že je to nejobávanější nájemná vražedkyně v zemi, chovala se až příliš mile, romanticky a něžně, například když se rozplývala nad krásou malého štěněte. Ale jinak mi byly všechny hlavní postavy sympatické, nenarazil jsem na žádnou, která by mi svým chování nějak lezla na nervy, jak už to bývá ve většině jiných knih.

Dalším velkým plus je úžasná obálka, která podle mého názoru skvělé dokresluje děj. Z počátku se mi příliš nelíbila, ale když jsem knihu dočetl, poznal jsem, že se k příběhu skvěle hodí. Oceňuji a jsem rád, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo zachovat originální vzhled knihy, protože se tvůrcům opravdu povedl. Jediné co mi na knize trochu vadilo, byl závěr, který byl na můj vkus až moc překombinovaný a poměrně i nelogický, ale protože toto je jen maličko a žádné další zápory už jsem neshledal, nemohu knihu hodnotil jinak než pěti hvězdičkami.

Od knihy jsem příliš neočekával, o to více mě překvapila, samozřejmě v dobrém, čtení jsem si opravdu užíval. Kniha je řazená do žánru fantasy a sci-fi, já si ovšem myslím, že v této knize si každý najde to své, je zde jak detektivní, tak i romantická zápletka. Dokonce když autorka popisovala způsob, jakým byli bojovníci zabiti, mrazilo mě v zádech. Kniha je určená spíše náctiletým čtenářům, dospělému bych jí asi do ruky nedal. Příběh byl skvělý, kniha se mi moc líbila a všem vám ji doporučuji, určitě si vás také získá.