RECENZE l Monument 14 - Emmy Laybourne

ORG. NÁZEV: Monument 14
ŽÁNR: Horor, Sci-fi
SÉRIE: Monument 14 (1. díl)
NAKLADATELSTVÍ: Baronet
ROK VYDÁNÍ: 2013
POČET STRAN: 296

Tvá matka na tebe křičí, že nestihneš autobus. Vidí, jak se blíží ulicí. Nezastavíš se a neobejmeš ji, neřekneš jí, že ji máš rád. Nepoděkuješ jí, že je hodná, laskavá a trpělivá máma. Jistě že ne - jen seběhneš schody a utíkáš na roh ulice. Kdybys ale věděl, že je to naposled, co mámu vidíš, nejspíš by sis přál, aby ses zastavil a všechny ty věci udělal. Možná i za cenu, že by ti autobus ujel. Ale autobus se už blížil, tak jsem se rozběhl. Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr. V akcí nabitém debutovém románu Emmy Laybourneové se stal supermarket útočištěm pro čtrnáct dětí - šest středoškoláků (oblíbených i neoblíbených), dva osmáky (z nichž jeden je technický génius) a šest malých dětí. Venku zuří jedna katastrofa za druhou, počínaje monstrózním krupobitím a konče použitím chemických zbraní, které svět - jak ho znají - vedou do záhuby.
Knihy vypráví o středoškolákovi Deanovi, kterému se jednoho dne cestou do školy změnil celý život. Deanovi a jeho spolužákům cestu překazí obrovské krupobití, které zdemoluje celý autobus, mnoho dětí zabije a poškodí internetovou síť. Unikne jen čtrnáct dětí, které se s pomocí řidičky autobusu paní Woolyové ukryjí do místního supermarketu. Paní Woolyová pomůže raněným dětem a vydává se hledat pomoc. Děti mezitím prozkoumávají supermarket, kde v oddělení elektroniky naleznou starou televizi, kde zrovna vysílají varování, aby se lidé co nejrychleji ukryli do svých domovů a utěsnili všechny okna, protože z nedaleké továrny unikly nebezpečné chemické látky, které mají na lidi velmi nebezpečné příznaky. Děti začnou rychle utěsňovat všechny východy vším, co jim přijde pod ruce. Chemický mrak se však rychle šíří, několik dětí je zasaženo a poté se s nimi začnou dít velice zvláštní věci.

Tuto knihu jsem si vybral především kvůli její velmi zajímavé anotaci, která slibuje napětí a já miluju postapokalyptikcé knihy. Při rozhodování, zda dát této knize šanci a koupit si ji, mi také moc pomohla její velmi přijatelná cena, protože byla ve výprodeji a stále nějaký padesát korun. Kniha to není příliš dlouhá, takže jí budete mí přečtenou rychle, napsaná je čtivě a kapitoly nejsou dlouhé. Většina postav mi nebyla úplně sympatická, rozhodně se nedá říct, že bych si je nějak zamiloval, například Astrid nebo i Brayden mi začali časem lézt na nervy, ale musím ocenit, že autorka měla postavy skvělé vymyšlené a obzvláště se mi líbilo, že nás se všemi velmi důkladně seznámila, každá postava byla jiná, lišil se charakterem, ale i svými dovednostmi.

Přiznávám, že od knihy jsem čekal více, všude v recenzích nacházím chválu, jak je kniha napínavá a plná zvratů, ale mě to tak nepřišlo, u některých pasáží jsem se docela i nudil, opravdového napětí tam bylo jen trochu a když už se konečně začalo něco dít, autorka to po stránce utnula a vše se zase vrátilo do starých kolejí. Co mi na knize ale nejvíce vadilo, je její konec, i když tohle snad ani nemohu nazvat koncem, protože se v podstatě nic nestalo, chápu, že autorka to udělala se záměrem, aby si lidé koupili i druhý díl, ale každá kniha musí mít přeci závěr, ať už je ze série či nikoliv. Kdyby poslední kapitola v knize nebyla, tak se vůbec nic nestane, autorka mohla ukončit knihu kdekoli v průběhu, protože by to dopadlo úplně stejně, podle mého názoru zde chybí jakékoliv zakončení.

Když pominu několik faktů, tak kniha celkově nepatří mezi ty nejhorší, nic převratného to nebylo, ale šlo to. Knihu bych rozhodně doporučil spíše mladším čtenářům, přibližně ve věku 13 až 15 let. Děj se mi nezdál zcela reálný, nějak se mi nechce věřit, že by vše děti zvládli bez jakékoliv pomoci, myslím si, že by nepřežili více jak pár hodin. Knihu vám doporučuji přečíst, ale pro mě to příliš nebylo.